Hashimoto u dziecka

napisał/a: woal 2016-09-02 13:45
Wpis będzie przydługi... Od pewnego czasu studiuję kolejne strony forum endo. Informacje i porady są bardzo inspirujące i często napawają nadzieją. Gratuluję wytrwałości moderatorom i wszystkim forumowiczom. Z góry przepraszam, jeśli powinnam zadać pytanie w innym wątku (po przeczytaniu tej pierwszej części wpisu proszę ew. o wskazanie, który wątek będzie odpowiedni lub czy założyć swój nowy np. Dzieci z Hashi), bo pytania dotyczą 9-latka (bliżej 10) z niedoczynnością tarczycy w przebiegu choroby Hashimoto (postać subkliniczna, praktycznie bezobjawowa).
Po pierwsze, suplementacja. Aktualnie rozważamy podawanie wit. D3 1000/d.. Ale jak dobrać dawki innych preparatów (czy przeliczać wg masy ciała 32 kg)? Czy zdecydowanie wykluczyć niektóre suple? Pytam Was tutaj, bo może ktoś przechodził z dzieckiem tę drogę, a obawiam się, że lekarz pediatra czy endokrynolog nie będzie się w to bawił, z braku przekonania i czasu w gabinecie… Tego wszak nie uwzględniają algorytmy postępowania w medycynie klinicznej.
Właśnie zaczynamy przygodę z dietą bezglutenową i beznabiałową, z elementami AIP (bez psiankowatych, ziaren i niektórych in.). Dlatego drugie pytanie dotyczy głównych ograniczeń. Czy jest sens w ogóle uwzględnić z rzadka i w b. ograniczonych ilościach świeże pieczywo bezglutenowe i mleko bez laktozy (fakt, jest jeszcze kazeina…)?
Wprawdzie żaden lekarz do tej pory tego nie zasugerował ani nie zlecił (i pewnie nie zleci), ale zastanawiamy się też nad wykonaniem testów pokarmowych oraz fitoterapią (ale tu też pojawia się kwestia dawkowania).
Poniżej dla pełnego obrazu wklejam wyniki badań kontrolnych.
Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

Wyniki z 11.03.2016:
TSH 34,39 uIU/ml (N0,6-4,84)

Wyniki z 04.04.2016:
TSH 46,75 uIU/ml (N 0,6-4,84)
FT3 6,72 pmol/l (N 3,88-8,02)
FT4 12,59 (N 12,49-21,5)

Wyniki z 07.04.2016:
TSH ultraczuły 25,07 uIU/ml (N >2. rż. 0,3-4,0)
FT3 5,8 pmol/l (N 3,0-8,1)
FT4 12,2 pmol/l (N 10,0-25,0)